måndag 2 februari 2015

Den tekniska bevisningen.

Man fann samma typ av fibrer som fanns i Jörgens byxor på höger baksäte.
Man fann på Jörgens byxor samma typ av röda fibrer, som inte härrörde från sätet (kan ha kommit från en filt eller något som legat där) som fanns på höger baksäte.

Hovrätten menar att detta har ett "begränsat bevisvärde" och att det inte binder Hans Olsson till gärningen.

Nej den binder inte honom till gärningen men den kopplar honom väldigt starkt till gärningen.

Det fanns ju fler som hade köpt den byxa Jörgen bar och det fanns väl fler "filtar" av samma typ som man fann fibrer ifrån i baksätet.
Men hur stor är sannolikheten att denna korsvisa överföring av fibrer sker?

Det går att räkna på sannolikhet.
Jag minns att Jörgens byxor var ett tillfälligt parti som togs in i butiken och att man tagit in 100 st.
Om man räknar med att upptagningsområdet är Gislaveds kommun då kommunen består av fler småorter och Gislaved är centralorten, dit man kanske åker för att handla kläder. Gislaveds kommun har ca 28 000 invånare.

Om man räknar på samma frekvens av den röda fibern d.v.s. 100 st på 28 000, bara för att få en rimlig siffra att räkna med.

Nu har jag bara gymnasiematte men kan grunderna i hur man räknar på sannolikhet. Så jag kan mycket väl ha räknat fel.

Jag kunde dock göra en mycket grov uppskattning på att detta handlar om en litet tal men att det skulle bli så litet trodde jag inte.

Att detta korsvisa utbyte av fibrer sker och att det sker på höger sida av baksätet blir enl. mina beräkningar (som mycket väl kan vara fel)  0,0000061 %.

Det binder inte men det talar starkt för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.