söndag 4 januari 2015

Bygden och omdömet

Ja hur är det med omdömet i bygden undrar många utsocknes som har läst helsidesporträtten i lokalpressen där Hans Olsson fabulerar ohämmat inför en okritisk reporter eller får insikt i hur saker och ting går till i den lokala poliskåren?

Eller när den person som misstänktes ha tillhandahållit vapnet sitter i kommunfullmäktige för moderaterna.
För oss som satt på åhörarbänken och hörde det inspelade telefonsamtalet mellan FC och Hans Olsson så var det väl inte speciellt svårt att förstå vad de pratade om även om de försökte tala i koder.
...eller sett personen i rätten, genomsvettig och så dålig på att ljuga.

Ja för många så är det så att om du ser ut som, går som och bräker som oss andra får i skocken...då är du ok.
Jag är en bra person och om du ser ut som mig, går som mig och bräker som jag..,så måste du vara det också.

Annat är det med de där svarta fåren...de kan man inte lita på.
...och så pekar man finger...och bekräftar sin världsbild.

Så också de inblandade.
Man delar gärna en artikel att en somalier har snott en cykel...men har aldrig hållit en spegel framför sitt eget ansikte.
...eller att när man pekar finger mot någon annan så är det 4 fingrar som pekar på en själv.

Efter att Jörgen avlidit åkte jag och min mor till min mormor i Gislaved.
Där befann sig även andra släktingar. En av dem satt i hennes gungstol och upprepade "de där jävla jugoslaverna".
För naturligtvis var det ett svart får som hade gjort detta.
Jag kokade inombords eftersom Jörgen umgicks mycket med "jugoslaverna" och hade lärt sig språket. Det var alltså hans vänner han anklagade för detta.
Jag höll käften eftersom det inte var läge att diskutera något överhuvudtaget.

Det var bara det att bara några hus därifrån satt gärningsmannen och bräkte på samma sätt...

Hur reagerar man då när ett vitt får i flocken till slut åtalas?
Ja bräket fastnar i halsen...och det blir tyst.
Den visan kan man inte...och kartan stämmer inte med terrängen.

Men man ska inte generalisera och det finns bra reflekterande människor där också.
Men de kanske inte låter lika högt.

Det är de vettiga man ska fokusera på och plocka fram.

Som kvinnohjälpsföreningen Maria som Hans Olsson via "sin mc-klubb"  99% (numer nedlagd) ville donera pengar till...men de tackade nej till de 30 silverpenningarna.
Typiskt att en förening för utsatta kvinnor visar sig ha mer ryggrad och integritet än en pittförlängarklubb.
Heja Maria!

(Lite komiskt att välja ett sådant namn till en förening 99% vars ordförande bevisligen varken kan räkna procent eller läsa statistik.)

...och alla ni andra brokiga som inte bräker bara för att de flesta andra gör det.
Sträck på Er och vet att ljus syns bäst i mörker.
...och hellre åka på en stulen cykel med ett svart får än att bräka falsk i fållan med de vita.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.