tisdag 6 januari 2015

Skadestånd

En annan absurditet man får erfara är skadestånden och hur man värderar lidande.

När Hans Olsson dömdes i tingsrätten skulle han till "dödsboet" betala skadestånd på 36 438:-
Med dödsboet menas väl de närmast efterlevande och det är väl framför allt Jörgens dotter men även hans mor och kanske jag skulle räknas dit.
Räknar man på oss tre blir det då 12 146:-.
Räknar man på min mor och hans dotter så blir det 18 219:-.

Hans Olsson fick ett skadestånd på 440 000:- för de månader han var häktad.

Det innebär att man betraktar hans "lidande" ca 24 eller 36 gånger värre.

Det värsta brott man kan utsättas för är att någon mördar ens barn...de tror jag alla känslomässigt någorlunda intakta föräldrar kan hålla med om.

Hur många månader skulle du kunna tänka dig att sitta häktad för att slippa gå igen det min mor har gått igenom?

Dessutom när han släpptes fri i hovrätten fick VI betala till Hans Olsson ersättning för rättegångskostnader på 1612:50 var!!!

Fråga mig inte...för jag har ingen aning om hur man tänkte här och jag var alltför upprörd över domen för att ens orka bry mig om de där pisspengarna.

Jag vet inte hur man har tänkt kring regler och praxis när det gäller detta.
Det enda jag vet är att resultatet blir så absurt i verkligheten.

Rapport från verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.